BC.: Herfst, bomen, takken, noten, blaadjes, paddestoelen,...



                                    Brainstorm met de kinderen... wordt verder aangevuld.
Even nadenken en tekenen "De herfst, waaraan denken jullie dan?".


                                                                                      








 Dan denken de kinderen aan, blaadjes, bomen, paddenstoelen, regen, tik-tak, bloemen, herfstkleuren, wolken, spinnen, ... .





                                                                                 
                              Waarnemen van het herfstmateriaal, meegebracht door de kinderen. De bladeren, noten, takken, eikels, bolsters worden gebruikt in onze herfstbak waar de kleuters volop kunnen, experimenteren, tellen, waarnemen,...                                                   



Tekenen van bomen.



   Op de speelplaats herfstblaadjes rapen om mee te knutselen in de klas.    
De letterkast wordt gevuld met spullen die beginnen met de letter B van "Bos".

 We hebben er al enkele gevonden in de klas, blokken, bekers, Briek, babyspeelgoed,...


Spel met de Bee Bot, van de spin naar de spinnenweb.





Uitdaging, het paddenstoelenspel met 2 i.p.v. met 4. Veel meer paddenstoelen tellen, elk 16 en vooral goed de kleuren onthouden.





 De kinderen maken herfstblaadjes voor het spel met de Bee Bot. Volg de weg van de blaadjes van de boom naar beneden.
We starten bij de boom tot aan de rode stip.





Hoekverrijking: in de bak worden bakjes geplaatst waar met stippen en cijfers, van 4 tot 8. Een uitdaging voor de kinderen van het 3de bakjes met enkel cijfers op,  20, 25, 27,... het juiste aantal in de juiste bak.

Op een mooie herfstdag 10 oktober met de kinderen naar het park aan het gemeentehuis.
Samen kastanjes rapen, bolsters, takken, bladeren en de omtrek van de bomen meten met touw.







Natuurlijk hebben we nog veel meer gezien dan alleen maar mooie herfstbomen. Paddenstoelen, verkeersborden rond het gemeentehuis, de glasbol, de hondenpoep vuilnisbak, papiertjes en een aansteker in het gras.... .  Allemaal zaken dat we ook konden waarnemen.






















 De omtrek van de bomen meten met touw, schaar en plakband.


 Ook de kinderen maken een kring rond de boomstam. Met hoeveel kunnen we er rond? en kan ons touw er nog rond?












Terug in de klas, alle herfstspullen kunnen we goed gebruiken om te knutselen, in onze herfstbak om te tellen en te wegen, om in de gymzaal spelletjes mee te spelen... .






 Een herfstkroon knutselen.


 Kastanjes wegen in de winkel.

 Aan de werkbank gaatjes timmeren in kastanjes blaadjes om een krans mee te maken.

 Met de Bee bot het weggetje van de spinnen volgen naar hun spinnenweb. Van 1 spin naar 2 spinnen, naar 3 ...

Schrijfdans  "de egel".


Spel met de dobbelsteen, "evenveel kastanjes" uit de pot halen als gegooide stippen of als het gegooide cijfer. Voor de derde kleuterklas iets moeilijker, we laten de kastanjes liggen van de vorige kleuter en ze doen erbij of weg.