Tijdens het klasdoorbrekend werken introduceerden we,
aan de hand van een poppenspel, de zes dieren die aan bod komen in de tweede
kleuterklas. Het eerste poppenspel gaat over de bever die de poes helpt,
die op haar beurt geniet en blij is met de welgekomen hulp.
Ook de kleuters kregen de kans om het
poppenspel na te spelen,
voor de grote groep of in de klas tijdens het
hoekenwerk.
Het tweede poppenspel stelt de pauw en de wasbeer
voor. De pauw toont graag hoe mooi hij is, terwijl de wasbeer hem
bewondert, naar hem opkijkt.
Tijdens het derde poppenspel in de klas neemt de leeuw
het voortouw, hij leidt en de kameel volgt. Deze zes dieren
(axen) stellen dus een relatiewijze voor. Elk dier (ax) is evenwaardig, is
goed. Om je goed te voelen moet je dus naar alle dieren kunnen kijken en ook
iets van die dieren terugvinden in je relatievormen. In de klas zijn de
axendieren ook overal terug te vinden o.a. op de verjaardagstoel= pauw,
poppenhoek= bever, takenbord = bever,... Gedurende het hele schooljaar komt dit
aan bod.
Lotto- en memoryspel met de axendieren
(samenspelen
en beurt afwachten, omgaan met winnen en verliezen...)
Door de ‘bevermachine’ genieten van de massage. (axen:
poes en bever)
Puzzelen met de axendieren.