Samen op stap door Axenland...
Tijdens het klasdoorbrekend werken
introduceerden we,
aan de hand van een poppenspel,
de zes dieren die aan bod
komen in de tweede kleuterklas.
Het eerste poppenspel gaat over de bever die de
poes helpt,
die op haar beurt geniet en blij is met de welgekomen
hulp.
Ook de kleuters kregen de kans om het
poppenspel na te spelen,
voor de grote groep of in de klas tijdens het
hoekenwerk.
Genieten van een massage en een knuffel (axen: poes en bever)
Het tweede poppenspel stelt de pauw en de
wasbeer voor.
De pauw toont graag hoe mooi hij is,
terwijl de wasbeer
hem bewondert, naar hem opkijkt.
Zich tonen op de catwalk als een fiere pauw.
Tijdens het derde poppenspel in de klas
neemt de leeuw
het voortouw, hij leidt en de kameel volgt.
Deze zes dieren
(axen) stellen dus een relatiewijze voor.
Elk dier (ax) is evenwaardig, is
goed.
Om je goed te voelen moet je dus naar alle dieren kunnen kijken
en ook
iets van die dieren terugvinden in je relatievormen.
In de klas zijn de
axendieren ook overal terug te vinden o.a.
op de verjaardagstoel= pauw,
poppenhoek= bever, takenbord = bever,...
Gedurende het hele schooljaar komt dit
aan bod.
Lotto- en memoryspel met de axendieren.
(samenspelen
en beurt afwachten, omgaan met winnen en verliezen...)
Puzzelen met de axendieren.