Samen op stap
door Axenland alle dieren op een rij!
Tijdens het
klasdoorbrekend werken introduceerden we, aan de hand van poppenspel, de
zes dieren die aan bod komen in de tweede kleuterklas. Het eerste poppenspel
gaat over de bever die de poes helpt, die op haar beurt geniet en
blij is met de welgekomen hulp. Het
tweede poppenspel stelt de pauw en de wasbeer voor. De pauw toont graag
hoe mooi hij is, terwijl de wasbeer hem bewondert, naar hem opkijkt.
Tijdens het derde poppenspel neemt de leeuw het voortouw, hij leidt en
de kameel volgt. Deze zes dieren (axen) stellen dus een relatiewijze
voor. Elk dier (ax) is evenwaardig, is goed. Om je goed te voelen moet je dus
naar alle dieren kunnen kijken en ook iets van die dieren terugvinden in je
relatievormen. In de klas zijn de axendieren ook overal terug te vinden o.a. op
de verjaardagstoel= pauw, poppenhoek= bever, takenbord = bever,...
Gedurende
het hele schooljaar komt dit aan bod.
Door de ‘bevermachine’ en genieten van de massage. (axen: poes en bever)
Lotto- en memoryspel met de
axendieren.
(samenspelen
en beurt afwachten, omgaan met winnen en verliezen...)
Puzzelen met de
axendieren.